به گزارش آنی تل به نقل از وی تری، شركت های تجاری برای شناسایی مشتریان و كاربران اینترنت، بررسی عادات و سلایق آنها و در نهایت دسترسی موثر به داده های خصوصی آنها تنها به یكی از لایك های آنها در شبكه های اجتماعی مانند فیس بوك نیاز دارند.
به گفته این محققان تمامی فعالیت های هر كاربر در فضای مجازی به طور دقیق ثبت و ضبط می گردد. این فعالیت ها عبارتند از آدرس تمامی وب سایت های مورد بازدید، تمامی خریدها، موسیقی هایی كه به آنها گوش كرده اید، پیام هایی كه ارسال نموده اید، مطالبی كه در شبكه های اجتماعی مطالعه كرده اید و صفحاتی كه در شبكه های مذكور تعقیب نموده اید.
تاریخچه فعالیت های دیجیتال كاربران گنجینه ای برای شركت های تجاری است كه آنها را قادر می سازد نه تنها از اولویت ها و سلائق افراد آگاه شوند، بلكه جهان بینی و گرایش های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افراد را آشكار می سازد. در نهایت از این طریق می توان پی برد هر فرد دقیقا از چه خصوصیت های شخصیتی، روانی، مذهبی و غیره برخوردار می باشد.
پژوهش مذكور حاكیست شركت های تجاری از این اطلاعات پرارزش برای ردگیری آنی كاربران و تاثیرگذاری بر رفتار كاربران اینترنت نهایت استفاده را به عمل می آورند. آنها از خصوصیت های روانشناختی افراد برای اقناع آنان به منظور خرید یك كالا یا استفاده از خدمات خاصی بهره می گیرند تا از این طریق درآمدهای جدیدی كسب كنند.
استفاده از اینترنت برای ردگیری كاربران پدیده تازه ای نیست، اما شناسایی و تعقیب آنها بر اساس خصوصیت های روانشناختی و تلاش برای شناسایی نیازها و اولویت هایشان به شكلی عمیق و كاربردی روندی تازه در دنیای امروز است.