مدیرعامل تپسی با آنی تل مطرح كرد؛

خرید سهام تپسی چه تاثیری در آینده اقتصاد دیجیتال دارد؟

خرید سهام تپسی چه تاثیری در آینده اقتصاد دیجیتال دارد؟ به گزارش آنی تل، مدیرعامل شرکت تپسی با تشریح چشم انداز خرید سهام تپسی و تأثیر آن در اقتصاد دیجیتال کشور اظهار داشت: میتوان به انجام کارهای بزرگ و توسعه اقتصاد دیجیتال ظرف یک بازه سه تا پنج ساله امیدوار بود.



به گزارش آنی تل به نقل از مهر، اقتصاد دیجیتال که نوعی کسب و کار و فعالیت اقتصادی بر پایه اینترنت و تراکنش های دیجیتال است امروز به یکی از عناصر مهم توسعه و پیشرفت کشورها تبدیل گشته و سهم بالایی از اقتصاد را به مثابه توسعه یافتگی کشورها از آن خود کرده است.
سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در کشورهای پیشرفته از ۱۵ تا بیشتر از ۴۰ درصد است و پیشبینی می شود تا سال ۲۰۲۵ این اقتصاد ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل دهد. در ایران اما این عدد کمتر از ۸ درصد است و بر مبنای برنامه هفتم توسعه باید به ۱۵ درصد برسد.
گذشته از ارتقای زیرساخت های الکترونیک و رعایت الزامات حکمرانی دیجیتال، بخش زیادی از تحقق اهداف اقتصاد دیجیتال از مسیر استارت آپها و شرکتهای دانش بنیان می گذرد و سرمایه گذاری هلدینگهای بزرگ اقتصادی در کسب و کارهای خلاق و نوآور و بر پایه دیجیتال یکی از عاملهای مهم پیشرفت در این عرصه به شمار می آید اتفاقی که در کشور ما با وجود رویکرد سنتی به اقتصاد کمتر رخ می دهد و هنوز صاحبان سرمایه برای سرمایه گذاری ریسک پذیر فناوری محور توجیه نیستند.
با این همه چندی قبل خرید ۷۰ درصد سهام تپسی به ارزش نهایی ۲.۱ هزار میلیارد تومان بوسیله ی یک هلدینگ بزرگ اقتصادی بارقه های امید را در دل اکوسیستم استارت آپی و خیلی از فعالان کسب و کار دیجیتال روشن کرد.
به همین بهانه با مدیرعامل شرکت تپسی گفتگویی داشتیم و چند و چون اثربخشی این رخداد را از وی جویا شدیم. میلاد منشی پور در قسمت اول این گفتگو ضمن تشریح الزامات سرمایه گذاری در فناوری به بیان توضیحاتی در مورد تأثیرات خرید سهام این تاکسی اینترنتی پرداخت.
مدیرعامل شرکت تپسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه اقتصاد دیجیتال، یکی از معدود فرصت های کشور برای جبران عقب افتادگی در بعضی حوزه های اقتصادی می باشد، اظهار داشت: دنیا در حوزه اقتصاد دیجیتال از ما جلوتر است اما به اندازه ای جلو نیست که نتوانیم عقب ماندگی ها را جبران نماییم چون که هم اکنون به اندازه کافی نیروی انسانی نخبه برای توسعه این صنعت داریم. این صنعت حتی با سرمایه گذاری های داخلی و در حد توان، قابلیت توسعه را دارد در نتیجه میتوان اظهار داشت که اقتصاد دیجیتال می تواند پیشران توسعه کشور باشد.
سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد ملی چند؟
وی اظهار داشت: باید بخش زیادی از فرآیند تولید ناخالصی ملی از بخش اقتصاد دیجیتال تأمین شود اما هم اکنون این عدد بسیار کم و میتوان اظهار داشت که سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد ملی زیر ۵ درصد است. این در حالیست که در کشور چین این مقدار به ۳۰ درصد رسیده و متوسط آن در کشورهای درحال توسعه ۱۰ درصد است.
منشی پور افزود: در نتیجه اگر استراتژی کشور این باشد که در حوزه اقتصاد دیجیتال تمرکز کند و توسعه این بخش باعث توسعه کشور شود، در ابتدا بیشتر از هر چیز نیازمند سرمایه گذاری هستیم. ضروری است بدنه اصلی اقتصاد کشور به جای سرمایه گذاری های قبلی یا سرمایه گذاری در ملک و بخش های غیر مولد در اقتصاد دیجیتال سرمایه گذاری کند.
مدیرعامل شرکت تپسی اضافه کرد: سرمایه گذاران به درستی تشخیص داده اند که با سرمایه گذاری در این عرصه با چند چیز مواجه اند. یکی از مواردی که سرمایه گذارها با آن مواجهند اینست که وقتی پول و سرمایه خویش را به این حوزه می آورند، نقد شوندگی پولشان پایین است. یعنی در بعضی از شرکت ها ۱۰ تا ۱۵ سال سرمایه گذاری انجام شده ولی سرمایه گذارها نتوانسته اند منفعت سرمایه گذاری خویش را چه در چارچوب سود و چه در چارچوب افزایش دارایی، خارج کنند.
چشم انداز تغییر سهامدار تپسی در آینده اقتصاد دیجیتال
منشی پور به اهمیت تغییر سهامدار شرکت تپسی اشاره نمود و اظهار داشت: تغییر سهامدار شرکت تپسی از این جهت مهم می باشد که برای نخستین بار، سرمایه گذارانی که وارد تپسی شده بودند توانستند به نتیجه سرمایه گذاری خودشان برسند و این مورد در سایر شرکت ها و سرمایه گذاران برای رسیدن به نتیجه و سود امید به وجود می آورد.
وی ضمن اشاره به بورسی بودن تپسی اضافه کرد: بورسی بودن شرکت تپسی هم کمک کننده است چون یکی از علل پایین بودن نقد شوندگی سرمایه گذاری ها در شرکت ها اینست که سازوکاری برای نقد شوندگی وجود ندارد. در صورتیکه بورس این نقد شوندگی را به وجود می آورد یعنی معاملات در بورس اجازه می دهند که سرمایه ها نقد شونده باشد و همینطور شفافیت به وجود می آورد چون که وقتی شرکت ها در بورس هستند، شفاف هستند و دلیل سوم اینست که قیمت را تعیین می کند. قیمتها مشخص اند و عقل جمعی آنرا تعیین می کند پس در نتیجه معاملانه پذیرتراند.
مدیرعامل این شرکت تاکسی اینترنتی اضافه کرد: درنتیجه همه این عوامل سبب می شود که یک شرکت بتواند نقد شوندگی داشته باشد و وقتی نقد شوندگی داشته باشد تمایل سرمایه گذار برای ورود به آن حوزه بیشتر می شود.
منشی پور همینطور اظهار داشت: وقتی سرمایه گذاران تپسی نتیجه و بازگشت سرمایه خویش را در آینده ببینند، سود کردن و بازدهی از سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال عینیت پیدا می کند و ازاین رو سایر سرمایه گذاران هم برای ورود به این حوزه بیشتر ترغیب می شوند.
فاصله ما هنوز با دنیا زیاد نشده است
مدیر عامل شرکت تپسی با اعلان اینکه شرایط کار مولد کردن باوجود وضعیت دلالی و مبحث ارز در کشور دشوار می باشد، اظهار داشت: در کشور ما هر کسی بخواهد کار مولد انجام دهد و تولید نماید، فرآیند سختی را در پیش رو دارد اما با همه اینها باز هم در حوزه اقتصاد دیجیتال چون جمعیت توانمند، جوان و مستعدی داریم و فاصله مان هم هنوز از دنیا زیاد نشده است، میتوان به انجام کارهای بزرگ و توسعه اقتصاد دیجیتال ظرف یک بازه سه تا پنج ساله امیدوار بود.
وی اضافه کرد: در هر حال با همه سختی ها بنظر می رسد عناصر و مواد خام اولیه برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور وجود دارد. سختی اصلی از طرف قوانین و بدنه رگولاتوری است که عملاً چون ساختار سنتی است، اجازه توسعه قسمت های جدید اقتصاد را نمی دهد ولی با این وجود بنظر می رسد چون عناصر اصلی مانند نیروی انسانی و خود تکنولوژی در کشور قابل دست یافتن است کماکان می شود کار کرد و صنایع و شرکتهای بزرگ ایجاد کرد.
منشی پور در انتها در رابطه با برنامه ارتقا و توسعه سرویس تپسی هم اظهار داشت: ما تلاش داریم سرویس و خدمات خویش را ارتقا دهیم و بزودی برنامه های سال آینده مان در این حوزه اعلام می شود.
بخش دوم گفتگوی مهر با مدیرعامل تپسی در آینده ای نزدیک منتشر می شود.


منبع:

1402/11/30
09:36:12
5.0 / 5
405
تگهای خبر: اثر , الكترونیك , اینترنت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات