بازتاب یک پیروزی و تزریق شادی ملی فوتبال زخم ها را ترمیم می کند؟

بازتاب یک پیروزی و تزریق شادی ملی فوتبال زخم ها را ترمیم می کند؟ آنی تل: تیم ملی فوتبال ایران که قبل از بازی با تیم انگلیس تحت فشار قرار داشت و برخی نسبت به بازی آنها در جام جهانی و بی توجهی به اعتراضات خیابانی اعتراض داشتند، بعد از پیروزی مقابل تیم ولز با واکنش های متفاوت رسانه های داخلی و حتی خارجی همراه شد.



به گزارش آنی تل به نقل از ایسنا، رسانه های اجتماعی هم پس از این برد تیم ایران تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته و کاربران واکنش های بسیاری نسبت به این مساله داشتند. بازی قابل قبول و برد تیم ملی فوتبال، پس از اتفاقات ناگواری که در کشور افتاد، طبق برخی تحلیل ها توانست قدری شادی را به جامعه تزریق کند.

شاید بتوان اظهار داشت که بیشتر کاربران دارای هویت در فضای مجازی در واکنش به کوشش های مخالفین، این پیروزی را متعلق به مردم ایران دانسته و اظهارات ضد ایرانی را محکوم کرده بودند. در این میان برخی موسسات وضعیت تولید محتوا در فضای مجازی را تحلیل کرده و با ارائه آمار و ارقام به نتایجی رسیده اند که در این گزارش به بررسی قسمتی از آن پرداخته شده است.

به عنوان نمونه بررسی یک تحلیل داده یک نهاد رسمی در بازه زمانی ۳۰ آبان تا پنجم آذر نشان میدهد که نسبت احساس شادی کاربران، قبل از بازی ایران و ولز، ۱۴ درصد از محتوای موثر بوده است که بعد از بازی با رشد ۴ درصدی به ۱۸ رسیده است. همین طور باتوجه به تحلیل جهت گیری احساسات نسبت به گروه هدف کاربران، تغییرات نشان میدهد احساس شادی در جامعه نسبت به تیم ملی فوتبال ایران ۱.۳۴ درصد بالا رفته است.

آمار کلی پیرامون بازی جام جهانی ایران در رسانه های اجتماعی بر طبق گزارش انتشار یافته توسط مرکز پژوهشی بتا هم نشان می دهد:

اینستاگرام

بر این اساس، در پلتفرم خارجی اینستاگرام، ۲۱ هزار کاربر در این دوره فعالیت نموده اند و پست های انتشار یافته در طول این مدت ۲۰ میلیون لایک شده اند؛ همین طور ۱۱۵ هزار پست در این پیامرسان به اشتراک گذاشته شده است.

توییتر

در پیامرسان توییتر ۲۵۵ هزار کاربر فعالیت نموده اند و در طول این مدت پست های انتشار یافته در این پلتفرم ۱۱ میلیون لایک شده است. لازم به ذکر است ۲ و نیم میلیون پست هم در مدت در پلتفرم خارجی توییتر به اشتراک گذاشته شده است.

تلگرام

آمار کلی بازی جام جهانی ایران در پیامرسان تلگرام حاکی از آنست ۲۰ هزار کاربر در این دوره فعالیت نموده اند و پست های انتشار یافته در این پیامرسان درباره ی بازی جام جهانی ایران ۱/۴ میلیارد بازدید داشته است. گفتنی ست در طول این مدت ۲۵۰ هزار پست در این پیامرسان به اشتراک گذاشته شده است.

موضوعات مطرح شده در شبکه های اجتماعی

در بازی ایران و ولز که ۴ آذر برگزار شد، موضوعات مهمی در رسانه های اجتماعی عنوان شد که می توان به مواردی مانند وایرال شدن تصاویر تماشاگران در جریان بازی و گریه های آنان، وایرال شدن تصویر رامین رضائیان درحال گریه و خنده ی بعد از گل و واکنش به دوگانگی خوشی و ناراحتی و واکنش به شادی بعد از گل بازیکنان اشاره نمود.

کاربران توییتر و اینستاگرام چه نگاهی به بازی ایران و ولز داشتند؟

طبق آمار پخش شده، درصد رویکرد های منفی در بازی ایران و انگلیس و همین طور تخریب نظام جمهوری اسلامی به ویژه در توییتر بالا بوده و این در حالیست که این مورد در بازی با ولز به شدت کاهش داشته و خیلی از کاربران همسو با نظام را نیز ملزم به فعالیت و انتشار پست کرده است. تغییر رویکرد کاربران در بازی با ولز نسبت به بازی با انگلیس بسیار محسوس بوده است؛ با آنکه تعدادی از کاربران اهتمام در القای یک حسی از دوگانگی از برد این بازی داشتند اما پست های برتر بازی با ولز اغلب پیرامون شادی و حضور تماشاگران بود.

اما تحلیل دیگری که توسط وب سایت مدار هوشمند تحلیل اطلاعات، از توییتر فارسی پس از برد ایران در جام جهانی انجام شده، بیان کننده آنست که روز جمعه، ۲۵.۳۰۸ توییت در مورد بازی ایران توسط ۱۴.۰۹۴ کاربر انتشار یافته و آمارها نشان میدهد که اوج فعالیت کاربران از ساعت ۱۴ تا ۱۵ بوده است. طبق این گزارش هشتگ های تیم ملی (۲۱.۲۵۴)، ایران (۲.۷۰۴) و جام جهانی همچون سه هشتگ پرطرفدار در رابطه با بازی روز جمعه بوده است.

نمودار تحلیل احساسات

نمودار گرافیکی تحلیل احساسات توییت های انتشار یافته در مورد بازی تیم ملی ایران روز جمعه نشان میدهد که ۶۶.۱ درصد توییت ها احساسات مثبتی به دنبال داشته است. همین طور وضعیت اخلاقی محتوای توییت های منتشره در مورد بازی ایران با ولز نشان میدهد که ۹۶.۵ درصد توییت ها محتوای مثبت اخلاقی داشته اند. درباره ی تحلیل هیجانات هم می توان گفت ۳۰ درصد توییت ها، تأیید و تحسین کاربران را به همراه داشت و حدود ۲۰ درصد شان با غم و ناراحتی همراه بود.

این درحالی است که این آمارها در بازی انگلیس متفاوت می باشد و میزان احساسات مثبت نسبت به تیم ملی به طرز محسوسی کمتر از بازی با ولز است. این آمارها نشان میدهد جو افکارعمومی در فضای مجازی در بازی با ولز نسبت به بازی قبل تغییر کرده و احساسات مثبت نسبت به تیم ملی عمومیت پیدا کرده است.



در تحلیل دیگری که ازطریق یک سازمان فعال در زمینه فضای مجازی انجام شده است تاکید شده که شادی مردم نسبت به برد تیم ملی افزایش داشته است؛ بر این اساس در تحلیل کلان داده های رسانه اجتماعی توییتر با حذف جریان های سیاسی و تمرکز بر کنشگران اجتماعی نسبت احساس شادی قبل از بازی ۱۴ درصد از محتوای تاثیر گذار بوده است که بعد از بازی با رشد ۴ درصدی به ۱۸ رسیده است.

این تحلیل، تاکید دارد باتوجه به بررسی جهت گیری احساسات نسبت به گروه هدف کاربران، تغییرات نشان میدهد احساس شادی در جامعه نسبت به تیم ملی فوتبال ایران ۱.۳۴ درصد بالا رفته است که نمایانگر طلوع شادی در جامعه بعد از روزهای دشوار است و پس پیروزی ایران در مقابل تیم ولز و درخشش شاگردان کی روش، پس از دو ماه و اندی از وقایع ناگواری که در کشور حاکم شد و جو غم و اندوه و غیظ جامعه، ایران شاهد طلوع شادی بود.





منبع:

1401/09/07
14:08:56
5.0 / 5
391
تگهای خبر: اطلاعات , اینستاگرام , پیام , پیامرسان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات