طرح جدید چین برای حكمرانی داده؛
توسعه اقتصاد دیجیتال در چین بر پایه تجارت داده
به گزارش آنی تل نهادهای متولی اقتصاد دیجیتال چین، درحال برنامه ریزی جهت استفاده بهینه و کاربردی تر از داده ها در اقتصاد دیجیتال این کشور هستند.
به گزارش آنی تل به نقل از «Eurasia review»، کمیسیون مرکزی اصلاحات بنیادی چین اخیراً طرح هایی گسترده با محوریت ارتقای صنعت و سیستم داده ها عرضه کرده، همچون ایجاد یک دستورالعمل برای ساخت سیستم های پایه برای داده ها و استفاده کاربردی تر از منابع داده. هدف این طرح علاوه بر ایجاد یک پایه مستحکم برای سرعت گرفتن توسعه دیجیتال، پیش بردن و توسعه صنعت داده برای حصول منابع و نیروی محرکه است. تغییرات جدید در اقتصاد دیجیتال کشور چین حاکی از تدوین قوانین و بهبود آنها در این حوزه می باشد.
محتوای دستورالعمل ها و برنامه های جدید از دو جنبه قابل بررسی است، اول شفاف سازی مالکیت و طبقه بندی داده ها و دوم ایجاد مکانیزمی برای تجارت داده ها. شفافیت و مشخص شدن سازوکار مالکیت داده ها و حقوق و تکالیف در ارتباط با آن در ایجاد مبانی قانونی برای معاملات داده ها خیلی مهم است. البته طرح جدید هنوز این مورد را روشن نکرده اما امیدواری را برای ایجاد سیستم مالکیت مشخص بوجود می آورد تا بتوان در آینده امکاناتی بهتر برای تراکنش داده ها فراهم نمود. باآنکه شهرهای بزرگی مانند شانگهای، پکن، هاینان و برخی جاهای دیگر کوشش برای تبادل و تراکنش داده را شروع کرده اند، اما از نظر مقیاس و تداوم هنوز در مرحله آزمایشات اولیه است. محققان اندیشکده «ANBOUND» معتقدند که مرکز و کانون توسعه منابع داده و کاربردهای دیجیتالی شدن از سمت مصرف کننده به سمت تولید کننده تغییر خواهد نمود.
در حالی که مفاهیم جدید، چارچوبی جدید برای پایه گذاری سیستم های داده فراهم می آورد اما قرار نیست این اتفاق منافع کوتاه مدت حوزه اقتصاد دیجیتال یا صنعت داده را تأمین کند، چیزی که در آینده حائز اهمیت می باشد بیشتر از کسب درآمد از داده ها، داشتن فناوری دیجیتال برای تولید آن هاست. با نگاه تحلیلی به روند توسعه اقتصاد دیجیتال در چین میتوان دریافت که بعد از اصلاح پلت فرم های اینترنتی و دستیابی به فناوری شبکه ۵G و محبوبیت آن در مقیاس گسترده، نیروی محرک همه جانبه برای توسعه اقتصاد دیجیتال رو به تضعیف شدن می رود.
اقتصاد دیجیتال چین ۳۸ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد
آمارها نشان داده است که در سال ۲۰۲۰، گستردگی اقتصاد دیجیتال چین به ۵.۴ تریلیون دلار رسیده است که ۳۸.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می دهد و نرخ رشد بالای ۹.۷ درصد را حفظ نموده و به نیروی محرکه ی اصلی برای رشد اقتصاد تبدیل گشته است. با این وجود نرخ رشد همچنان ۵.۹ درصد نسبت به سال قبل کاسته شده است و این روند نزولی مساله ای شایان توجه است. در سال ۲۰۲۱، رشد قابل انتظار اقتصاد دیجیتال ۴۲.۴ تریلیون یوان بود و با اختصاص دادن ۳۷.۰۶ درصد کل تولید ناخالص داخلی کاهشی جزئی نسبت به سال قبل داشت و در عین حال، نسبت اقتصاد دیجیتال نسبت به تولید ناخالص داخلی در کشور چین چیزی حدود ۲۱.۴ درصد کمتر از ایالات متحده، آلمان و بریتانیا و ۵.۱ درصد کمتر از میانگین جهانی بود.
محققان اندیشکده «ANBOUND»، معتقدند که مانع اصلی سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال چین، نبود چارچوبی مشخص در مالکیت منابع داده است. مناقشاتی که در کشور چین وجود دارد و به باعث آن بعضی از پلت فرم های اینترنتی را محدود می کند اکثراً در مورد این است که صاحبان پلت فرم ها تا چه اندازه حق استفاده از داده های کاربران را دارند. در اقتصاد دیجیتال و اینترنتی، زمانی که گسترش و رشد بازار با مرزها مواجه می شود و هزینه های اکتساب داده ها بیشتر و بیشتر می شود، پلت فرم های اینترنتی که به داده های متراکم و کلان مشتری های خود متکی هستند به دنبال جبران این هزینه ها می روند که این روند تأثیرات منفی در اقتصاد دیجیتال چین داشته و بنابراین مقامات به دنبال اصلاح پلت فرم های اینترنتی و ایجاد چارچوب های مشخص مالکیت داده هستند. همانطور که «ABOUND» اشاره نمود، شفافیت مساله مالکیت داده درحال عملی شدن است.
به طور کلی، زمانی که پلت فرم های اینترنت محدود می شوند و جریان اقتصاد با تنگناهای فزاینده مواجه می شود، توسعه صنعت دیجیتال تحت تاثیر مصرف دیجیتال، بعد از گذراندن مرحله رشد با مشکلاتی در زمینه تحول مواجه خواهد شد. با نگاه به صنعت داده، از یک سو، تقویت حکمرانی به این مفهوم است که منابع داده، به طور عمده داده های مصرف کنندگان با موانع سیستماتیک بسیاری برای توسعه روبرو می شوند و در بعضی مواقع این داده های با نظارت گسترده گرفتار انحراف از مسیر اصلی خود می شوند.
توسعه صنعت دیجیتال هم اکنون نیازمند این است که علاوه بر زدودن موانع ناشی از عدم وجود زیرساخت های مناسب دیجیتال، در حوزه های کلان صنعتی در راه پیشرفت های تکنولوژیک حرکت نماید. از سویی دیگر تولیدکنندگان هم حجم مناسبی از داده ها را در اختیار ندارند ازاین رو در فضای پیمودن مراحل رشد دیجیتال، تقاضای داده از سوی تولید کنندگان، انگیزه کلیدی برای ایجاد ساختار اساسی داده و پایه گذاری مکانیسم تراکنش داده است.
مناطق مرکزی و غربی چین درحال ساخت مراکز داده هستند تا نیازهای فعلی و آینده را برای ذخیره سازی مقادیر عظیم داده برآورده کنند. با این وجود کاربردی شدن و توسعه منابع داده ها نه تنها با مشکلات اساسی سیستماتیک مواجه می باشد، بلکه توسعه زمینه های اساسی و کاربردی داده را هم در پیش ندارد. برای استخراج منابع داده، علاوه بر استخراج و انباشت داده ها، احتیاج به حمایت صنعت و فناوری دیجیتال هم وجود دارد. با این وجود ضعف زیرساخت های اقتصادی و فقدان تمامی قابلیت های توسعه داده نقص قابل توجهی است که با مرتفع ساختن آن، موانع تا حدی برطرف می شوند. اگر صنعت کلان داده قصد توسعه و ایفای نقش جدی در عرصه های مختلف داشته باشد، ارتقا و توسعه یکپارچه صنایع دیگر از ملزومات اساسی است.
کمیسیون مرکزی اصلاحات بنیادی چین، قصد حل کردن مشکلات و مسائل مبهم حوزه زیرساخت های صنعت و مالکیت داده از یک سو و تجارت پذیر کردن و فهم بیشتر تبادل داده را دارد تا زیربنای تجاری برای توسعه صنعت کلان داده ها را در مقیاس کلان فراهم آورد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب