داده هایی که نباید به آسانی از کنارشان گذشت

داده هایی که نباید به آسانی از کنارشان گذشت به گزارش آنی تل یک متخصص هوش مصنوعی به اهمیت داده هایی که توسط پلت فرم نمایشگاه مجازی کتاب جمع آوری می شود اشاره می کند و از ایده هایی برای تحلیل آنها می گوید.


پوریا گلشن راد، دیتاساینتیست و متخصص هوش مصنوعی در گفتگو با ایسنا درمورد میزان اهمیت تحلیل داده های دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و چگونگی استفاده از خروجی آن اظهار نمود: به نظر من، دیتایی که در این پلت فرم جمع می شود، هم خیلی جذاب است و هم میتوان از ابعاد مختلف آن موارد گوناگونی را بررسی کرد. ساده ترین چیزی که امکان دارد به ذهن همه برسد، این است که می توانند تحلیل کنند مشتریان معمولاً در چه رنج سنی قرار دارند، هر رنج سنی چه سلیقه ای دارد، پرفروش ترین کتاب ها در چه ژانری است، چه ژانرهایی مظلوم واقع شده اند؛ این ها مسائل ابتدایی است که البته حتی می تواند دانش خوبی به ناشران بدهد تا بدانند در چه زمینه هایی می توانند بیشتر فعالیت کنند.
او اضافه کرد: این داده ها حتی می توانند به کسانی که برنامه ریزی فرهنگی انجام می دهند، به نحوی اخطار بدهد که مردم در یک سری زمینه ها کم رغبت شده اند و باید به مردم تذکر داد تا به سمت این زمینه ها هم بیایند.
این دیتاساینتیست همینطور به جنبه های تجاری تحلیل داده های نمایشگاه مجازی کتاب پرداخت و اظهار داشت: انتقادی که همیشه به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران وارد بود، این است که رفت وآمد علاقه مندان ساکن دیگر شهرها و استان ها برای آمدن به این رویداد دشوار می باشد. با تحلیل داده های پلت فرم فعلی می توانند به نتایجی برسند که هر شهری چه میزان مشتری دارد. این می تواند کمک نماید تا اگر بعدا خواستند نمایشگاه را به صورت حضوری برگزار کنند، یک رویداد آن در تهران و دیگری در شهر دیگری باشد که از لحاظ مکانی برای ساکنان سایر استان ها هم راحتتر باشد.
پوریا گلشن راد افزود: علاوه بر این، بررسی داده هایی که مثلاً نشان داده است مصرف سوخت چقدر کم شده و از سوی دیگر، هزینه ارسال با پست چقدر بیشتر شده هم می تواند مهم باشد.
وی در ادامه از تحلیل داده های نمایشگاه مجازی کتاب در زمینه قیمت کتاب ها بیان نمود: یکی از انتقادات دیگری که به نمایشگاه وجود داشت، این بود که قیمت یک سری از کتاب ها خیلی زیاد است. در این حوزه میتوان جست وجوهایی را که به خرید منجر نشده اند بررسی کرد. البته این تحلیل قابل بحث است. با این وجود می تواند نشان دهنده این باشد که چه میزان از مخاطبان این کتاب ها را جست وجو کردند اما نخریدند.
این متخصص هوش مصنوعی سپس به اهمیت تحلیل جست وجوهای دومین نمایشگاه مجازی کتاب اشاره نمود و اظهار داشت: مثلاً در دیجی کالا جست وجوها را با کالاهایی که در خارج از شرکت وجود دارد اما در دیجی کالا نیست، تطبیق می دهند تا ببینند چه کالاهایی وجود دارد که مردم جست وجو می کنند اما ما نداریم. از این طریق، میتوان دید مردم به دنبال چه کتاب هایی بودند و در نمایشگاه پیدا نکردند.
وی در عین حال بیان نمود: اگر نظرات را هم جمع می کنند، می توانند آنها را هم تحلیل کنند تا ببینند فیدبک مردم بیشتر در چه زمینه ای است. نحوه خریدهای مردم هم می تواند نشان دهد زمان رویداد کافی است یا نه؛ اگر بیشتر شود باز هم مردم استقبال می کنند یا نه؟ یا اینکه همان یکی دو روز اول یک موج هیجانی بی خودی به وجود آمده که فقط همه آمدند و خرید کردند و رفتند و دیگر تمام شده و بهتر است پس از سه چهار روز رویداد را به پایان برسانند؛ یا برعکس، تا روز آخر نرخ بالای فروش وجود دارد یا نه؟
گلشن راد سپس با بیان اینکه پلت فرم در این حوزه بازیگر اصلی است، اظهار نمود: اینکه چقدر توانسته به خوبی کالاهای موجود را نشان دهد هم اهمیت دارد؛ یعنی مثلاً اگر من به دنبال یک کتاب هستم، چقدر قدرت جست وجوی پلت فرم خوب بوده و توانسته کتاب مورد نظر من را پیدا کند. یا مثلاً چه چیزهایی در صفحه اول نشان داده می شود. مساله مهم دیگر در ارتباط با این است که در یک سری ژانر، سینرجی ایجاد نماید که من باردیگر روی آن ژانر کلیک کنم و کتاب های شبیه آنرا بیاورد و در یک لوپی بیفتد و یک سری ابعاد داستان را نتواند نشان دهد. این مسائل چنین فروشگاه هایی را تحت تأثیر زیادی قرار می دهد.
او در انتها اظهار داشت: چنین پلتفرمی این خوبی را دارد که یک دیتای تمیز و آماده تحلیل در اختیار قرار می دهد. به نظرم، پلتفرمی مثل آمازون که شروعش با کتاب بوده، در این حوزه دیتاهای خیلی غنی دارد و حتی می توانند بفهمند که چه کشورهایی چه ژانری را دوست دارند. چه بسا، برنامه ریزی آنها حتی برای ساخت فیلم از روی همین تحلیل ها باشد. اما فکر می کنم در ایران این نخستین پلتفرمی باشد که در این ابعاد دارد دیتا جمع می کند.



1400/11/13
22:39:45
5.0 / 5
607
تگهای خبر: پیام , تخصص , خرید , مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات