۱۶۰ مورد آلودگی به بدافزار شناسایی شد

۱۶۰ مورد آلودگی به بدافزار شناسایی شد به گزارش آنی تل گزارشی از ۳۰۰ مورد خدمت عرضه شده توسط مرکز ماهر در آبان ماه سال ۱۴۰۰ انتشار یافته و نشان می دهد بیشترین فراوانی در ارتباط با آلودگی به بدافزار و بات بوده که بیشتر از ۱۶۰ مورد را شامل می شود.


به گزارش آنی تل به نقل از ایسنا، گزارشی از ۳۰۰ مورد خدمت عرضه شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای کامپیوتر ای) در آبان ماه سال ۱۴۰۰ در گراف های زیر قابل مشاهده می باشد. خدمات عرضه شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی شده توسط مرکز، بخش های دریافت کننده این خدمات و نحوه آگاه شدن مرکز از این رخدادها است.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب در ارتباط با آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت های خارجی، شناسایی صدمه پذیری، فیشینگ سایت های داخلی، افشای اطلاعات، درخواست مشاوره، درخواست ارزیابی، دیفیس سایت، گزارش های خبری، باج افزار، منع سرویس داخلی و منع سرویس خارجی بوده است.


معنای فیشینگ (معنی phishing ) یک اصطلاح برای تشریح دزدی از فرد یا گروهی از کاربران، با استفاده از فرستادن ایمیل یا ایجاد صفحات مسموم است. این ایمیل ها و صفحات، برای جمع آوری طلاعات شخصی کاربران مانند اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات اکانت های ایمیل و دیگر اطلاعات کاربران ایجاد می شوند.
نحوه آگاه شدن مرکز ماهر از رخداد هم در نمودار زیر آمده که نشان داده است بیشترین آمار از راه مراجع بین المللی به این مرکز رسیده است.


بیشترین اطلاع رسانی از راه منابع داخلی به ترتیب از سامانه هوشیار، گزارش آپاها، میانگین روزانه پویش سرور ویرا، سامانه دانا، سامانه بینا، گزارش مردمی، کارشناسان مرکز ماهر، گزارش نهادهای حاکمیتی، گزارش بخش خصوصی و سامانه تله بدافزار رسیده است.


همینطور بخش های دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، دستگاههای حاکمیتی، بخش خصوصی، بانکها و موسسات مالی می شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.


در نمودار بخش های حاکمیتی دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر هم در ابتدا قوه قضاییه و به دنبال آن وزارت عتف، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.


با عنایت به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اغلب کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام شده است، مرکز ماهر بعنوان CERT ملی ایران در سال ۱۳۸۷ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه فعالیتهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر مبنای درخواست سازمان ها است. همینطور در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه هم این مرکز وظیفه دارد تا به عرضه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف های سامانه ها در سطح ملی و انتشار بسته های راهنما برای مقاوم سازی سامانه ها بپردازد.



1400/09/06
21:05:29
5.0 / 5
695
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اطلاعات , ایمیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات