عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی:

كمبود محققان زن در فضای ICT كشور

كمبود محققان زن در فضای ICT كشور به گزارش آنی تل عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی اظهار داشت: كمبود محققان زن در فضای ICT، كمبود زنان فارغ التحصیل در حوزه اقتصاد دیجیتال و كمبود سواد دیجیتال زنان همچون تهدیدات این حوزه به حساب می آید.


به گزارش آنی تل به نقل از فرهنگسرای فناوری اطلاعات، لیلا سادات زعفرانچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هشتمین نشست تخصصی شب های فناوری با مبحث «اقتصاد دیجیتال و رونق تولید» با اشاره به اقتصاد دیجیتال، فضای كسب و كار و اشتغال زنان اظهار داشت: یكی از بزرگترین چالش های اقتصادی ایران مسأله بیكاری بوده و این بیكاری برای جمعیت های گوناگون همگن نیست. مبحث بیكاری چندوجهی است كه می توان به جنسیت، فارغ التحصیلی و شهرنشینی اشاره نمود. وی با اشاره به اینكه دو مؤلفه جنسیت و فارغ التحصیل بحران جدی است، اظهار داشت: میزان بیكاری زنان فارغ التحصیل و بیكاری شهرنشینی بعنوان یك بحران مطرح گردیده است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره كرد: جمعیت فعال زنان حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفراست كه از این تعداد سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شاغل، یك میلیون نفر مایل هستند كه وارد فضای كار شوند و ۲۰ میلیون از زنان هم خانه دار هستند. وی افزود: در آینده با زنانی روبرو می باشیم كه با وجود اینكه دارای مهارت بالایی هستند اما بازار كار آمادگی پذیرش این گروه را ندارد و آینده بازار كار زنان در فضای اقتصاد دیجیتال با عنایت به توزیع فعلی زنان شاغل در حوزه های مختلف، متفاوت خواهد بود. زعفرانچی اظهار داشت: فرصت های اقتصاد دیجیتال در آینده بازار كار زنان شامل مواردی چون انعطاف پذیری بیشتر ساعت كار، امكان فرصت های شغلی برای زنان با مهارت بالا و تحصیلكردگان دانشگاهی، ارتقای فرصت شغلی در مشاغل پرتجمع زنانه و ایجاد شرایط كارآفرینی و دسترسی به فضای مالی مناسب تر و تنوع مشاغل پاره وقت و نیمه وقت و همینطور مشاغل خویش فرما می شود. وی با اشاره به موضوعاتی كه بازار كار و اشتغال زنان در اقتصاد دیجیتال را تهدید می كند، اظهار داشت: كمبود محققان زن در فضای ICT، كمبود زنان فارغ التحصیل در حوزه اقتصاد دیجیتال و كمبود سواد دیجیتال زنان همچون تهدیدات این فضا برای قشر زنان شمرده می شود. زعفرانچی بر ضرورت اقدامات لازم برای زنان در حوزه اقتصاد دیجیتال اصرار كرد و اضافه كرد: سیاستگذاری آموزش زنان در حوزه STEM، دسترسی سهل زنان به فضای اینترنت، سیستم عامل ها و بستر اقتصاد دیجیتال، سیاست گذاری در زمینه ارتقای سواد رسانه ای زنان، برگزاری كارگاه، آموزش پلت فرم ها و نرم افزارهای متناسب با موقعیت شغلی جهت زنان و رصد همراهی سیاست های حمایت اجتماعی همچون اقداماتی است كه می توان برای ارتقای زنان در حوزه اقتصاد دیجیتال انجام داد. در این جلسه مهدی عرب زاده مدرس دانشگاه در حوزه تحول دیجیتال و تجاری سازی فناوری های نوظهور با اشاره به اینكه اطلس دانشگاه MIT اطلاعات صنایع كشورهای مختلف را در یك نقشه قرار داده و در این نقشه نشان میدهد كه عربستان می خواهد بزرگترین حكمران دیجیتال خاورمیانه در افق ۲۰۳۰ شود، اظهار داشت: این كشور با صنایع نفتی و هوش مصنوعی تلاش می كند تا به چرخه ای از محصولات جدید وارد شود و سهمی از بازار دریافت كند. وی با اشاره به اینكه امروز مسیر تحقق اقتصاد دیجیتال و انجام آن بوسیله بازارهای مبتنی بر اینترنت و شبكه جهانی وب است، اشاره كرد: در دنیای امروز اقتصاد دیجیتال با اقتصاد صنعتی به طرز عجیبی در هم تنیده شده اند. از سال ۱۹۹۵ اتوماسیون و زیرساخت ها شكل گرفته و وارد حكمرانی در عرصه فناوری شده ایم. در این مرحله سیستم حكمرانی تغییر كرده و همه موارد به صورت دیجیتال تغییر یافته است. عرب زاده با اشاره به زیرساخت های كسب و كار دیجیتال مبتنی بر فناوری هایی مانند رایانش ابری، اینترنت اشیاء، كلان داده ها، هوش مصنوعی و زنجیره بلوكی، اظهار داشت: نسل پنج مخابراتی (۵G) زمینه ساز ظهور و بلوغ كسب و كارهای نوین است و این كسب و كارها با تاكید بر اقتصاد دیجیتال به شكلی به وجود می آیند كه تا به امروز به چشم نخورده بود.

1398/09/24
23:19:43
5.0 / 5
4257
تگهای خبر: اطلاعات , اینترنت , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات